100% żytni, 100% pyszny, mini chlebek.

Tak to mój pierwszy chlebek, malutki, ale pyszny. Wykonany 100% tylko na mące żytniej, na żytnim zakwasie, bez żadnych dodatków. Dość ciężki, długo zachowujący świeżość, czy może trochę nie udany? sama nie wiem, chciałam malutki, tak na początek, na próbę... i taki wyszedł, choć przyznam, że liczyłam, że trochę bardziej urośnie. No trudno... i tak mi smakował :)
Wiem już, że następnym razem będę musiała dodać choć trochę innej mąki, ponieważ ta na której piekłam ten chlebek, jest bardzo ciężka i trudno "mu" było urosnąć.

Przepis na zakwas już się pojawił.  Sam chlebek też mogliście już zobaczyć w śniadaniu nr. 21!
A teraz tylko sam przepis, wykonanie i zdjęcia ;) ( nie pokazują one całego chleba, część nie doczekała ;)



Składniki:
- 1/2 szklanki zakwasu żytniego
- 1 szklanka mąki żytniej (typ 2000)
- 4 łyżki wody
- 1 łyżeczka soli

Wykonanie:
Wszystkie składniki wymieszać razem. Ciasta nie trzeba długo wyrabiać, wystarczy by składniki się połączyły, przykryć ściereczką i odstawić w tem. pokojowej na 4-5 godzin, tu chlebek powinien urosnąć, mój nie zbyt się postarał...potem wstawiamy do nagrzanego piekarnika i pieczemy najpierw 10min. w tem. 220 stopni, potem około 40min w 200 stopniach.

Ja zupełnie się nie przejmuję tym, że on nie chciał mi zbytnio rosnąć ( a wiem, ze zakwas był dobry) jak na mój pierwszy chlebek jestem zadowolona, a każdy następny będzie lepszy.
I jeśli ktoś chciałby skorzystać z przepisu polecam użyć mieszanki mąki żytniej i pszennej w proporcji 1:1, ja następnym razem tak zrobię, a teraz zajadam się moimi mini tościkami :d i pozdrawiam :D

Komentarze

  1. pyszny chlebuś ,jednak jeszcze nigdy nie robiłam zakwasu ...

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba rzadko kiedy 100% żytnie/razowe mocno wyrastają. Moja mama robiła podobny i uwielbiam go! Ma przepyszny smak ;).

    OdpowiedzUsuń
  3. o pyszności i jak mało składników, tylko ten zakwas trzeba by w końcu spróbować zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zjadłabym taki świeży, domowy chlebek, pysznie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty